Strona główna » Trening pamięci – mnemotechniki.
W dzisiejszym spotkaniu w ramach zajęć z treningu pamięci o mnemotechnikach pamięciowych.
Mnemotechniki to metody zwiększenia wydajności pamięci. Większość z nich znana jest już od czasów Starożytności – stosowali je Grecy przygotowujący się do długich przemów i dysput. Jak ćwiczyć pamięć, aby była coraz lepsza?
Warto wiedzieć, że regularne stosowanie mnemotechnik pozwala nie tylko lepiej zapamiętywać, ale także przechowywać informacje i szybko się do nich odwoływać. Znacząco poprawia pracę mózgu, z czasem wpływa na polepszenie koncentracji i zwiększenie zdolności kognitywnych. Dzieje się tak dlatego, ponieważ mnemotechniki angażują jednocześnie obie półkule mózgowe, a to najbardziej efektywny trening dla naszego umysłu.
Przede wszystkim – regularnie. Nie chodzi o to, aby zaśmiecać pamięć nieistotnymi datami, terminami czy informacjami. Ale mnemotechniki warto stosować nie tylko w czasie nauki do egzaminu czy przygotowywania prezentacji, ale także w dniu codziennym: zapamiętując numery telefonów do bliskich, ich daty urodzenia, cytaty z ulubionych lektur, inspirujące motta etc. Dzięki temu metody pamięciowe staną się nawykiem, po który z łatwością sięgniemy, gdy będzie to naprawdę niezbędne. Rozpoczynając pracę nad mnemotechnikami, powinniśmy poznać kilka podstawowych, aby przejść do tych bardziej złożonych. Niektóre są stosunkowo proste i nie wymagają dużego zaangażowania, inne – jak pałac pamięci – wymagają intensywnego treningu i kilku prób, aby zrozumieć mechanizm ich działania. Warto także wprowadzić system powtórek, który pozwala nam na odświeżenie zapamiętanych dzięki mnemotechnikom informacji, a jednocześnie sprawdzenie ich skuteczności.
Wszystkie metody poprawiania pamięci polegają na kategoryzowaniu i porządkowaniu elementów, które mają zostać zapamiętane i angażowaniu kreatywnego potencjału umysłu.
Tworzenie wyrazów znaczących lub nieznaczących z pierwszych liter elementów, które chcemy zapamiętać. Ważne, aby stworzony wyraz był dla nas łatwy do wymówienia i/lub napisania.
Polega na tworzeniu zdań, w którym każde słowo rozpoczyna się od litery będącej pierwszą literą wyrazu, jaki chcemy zapamiętać. Przydatne okazuje się to w zapamiętywaniu cięgów informacyjnych, jak np. układ planet słonecznych, kości przedramienia, elementów dobrej strategii.
To mnemotechnika szczególnie popularna w nauczaniu dzieci, jednak i u dorosłych znajduje zastosowanie. Nasz umysł „lubi” zdania, które się rymują, ponieważ angażujemy zmysł słuchu do wychwytywania melodii.
Ta mnemotechnika polega na stworzeniu zdania lub kilku zdań złożonych z wyrazów, z których każdy ma odpowiednią dla zapamiętywanych liczb ilość liter. Przykładowo, liczba 3 może być reprezentowana przez słowo kot. Ta metoda może być stosowana np. do zapamiętywania PINów do kart.
To bardzo zaawansowana mnemotechnika, której naukę najlepiej rozpocząć od pokoju pamięci. Ta metoda polega na umiejscawianiu w wyimaginowanym pokoju/pomieszczeniu elementów, które mają zostać zapamiętane. Elementy te mogą być wyobrażone symbolami, co jest szczególnie przydatne w przypadku idei nie posiadających materialnych odpowiedników. Inną wersją tej mnemotechniki jest wykorzystanie zastanych elementów wystroju dobrze znanego nam pomieszczenia i przypisanie im znaczeń, które chcemy zapamiętać.
Mnemotechnika ta wykorzystuje zdolność umysłu do tworzenia bardzo realistycznych doznań. Chcąc zapamiętać np. słówka z obcego języka, wyobrażamy sobie ich znaczenie w formie wrażeń, jakich można doświadczyć stykając się z nimi. Najbardziej obrazowym przykładem może być tutaj jedzenie. Ale tworzenie odrealnionych światów, bawienie się skojarzeniami i możliwościami wyobraźni sprawia, że oprócz nauki, organizujemy sobie świetną zabawę, pozwalającą zapamiętać nawet najbardziej złożone kwestie.
#podlipamiwtwoimdomu #zostanwdomu #odkpodlipami #coronavirus #kulturanawynos